Wednesday 5 November 2014

LALAINYA KITA


Assalamualaikum korang...


Pekabar? Pejam celik pejam celik....da sebulan lebih aku jadi housewife. Yeah.. Insyirah still hantar nursery untuk memudahkan aku masak n settle hal rumah. Masak sekali dengan malam la. So malam boleh rest and pay fully attention untuk insyirah.

Well.. Insyirah takla dihantar setiap hari. Mostly kadang2 dua hari je g taska. Lain hari aku jaga. Kadang2 3 hari kat taska.. Haa.. camtu... N other reason why husband insists nak hantar ke taska jugak sebab Insyirah even seminggu je dengan aku.. lepas dari tue dia tak mo orang lain dah weh!!! Nak melekat dengan aku je. Bangga la anak nak dengan kita je. Tapi.. dah kalau nak g dapo pun melalak... I cannot cook la. Dengan apaknya pun dia tak mo sgt.

Alhamdulillah.. eventho banyak kes skrg, taska Insyirah ok. Standard la kdg2 Insyirah kurang sehat sikit sbb kat sana all the time beraircond. Agak2 dia mcm nak selsema tue, terus tak hantar taska sebab nak prevent jadi lagi teruk. Alhamdulillah again, dapat prevent. Insyirah dah jarang demam.

Tapi... aku tau korang yang baca ni mesti n confirm cakap macam ni..

" EEEEEE tak keje kot. Jagala anak tu. Full time housewife kot"

" Tah pape dia ni. Supposely jaga elok2 anak tue. Dah elok dok umah, p hantaq nursery lagi"

Okla.. mulut korang kan. Lantak korang la. Yang aku tau.. Insyirah cume di hantar takat 2 3 hari.. kadang2 direct.... kadang2 berselang hari aku hantar. Ko ingat aku saje2 dok umah????? Grrrrr

Ok.. dah melalut banyak. Nak cite pasal tajuk post aku tuh actually.

Aku nak bitau pengalaman aku.. bukan untuk memburukkan diri sendiri..cuma nak ajak insaf sama2 nih. Huhu..

Dulu.. before kawen kan.. aku sgt suke membaca. before tido (nak bagi mengantuk).. aku akan baca at least 2 pages satu malam. Lepas kawen, maklumla kan dah kawen,...laki tdo.. tetibe aku rasa sunyi. Oklah.. aku nak tdo jgk. Rutin baca buku tu dah takde. hehe.. takkan nak baca dalam gelap????

Dulu... before ada anak,.. banyak habiskan baca buku2 agama...baca Quran... ha macam tue.  Bila dah ada anak... timing lari. Aku akui masa memula melahirkan...hohhh... nak menguruskan masa itu sangat susah. Rumah aku yang amat jarang bersepah, bersepah. Quran duduk kat rak buku je.

Sampai satu masa.. jiwa rasa kosong. Eventho ada anak penyeri hidup... eventho selalu berzikir dengan anak.. tapi jiwa rasa kosong.

Then aku mula kaji diri sendiri.. kenapa jadi macam ni.. kaji punye kaji.. punca dia adalah HANDPHONE!!!!!

Yeah... sibuk scroll facebook orang la... sibuk scroll instagram... sibuk nak search so many thing dekat google. Aku mengaku tue smua.

Now aku dah cuba untuk kurangkan semua tue. Malahan bergambar pun. Lumrah kehidupan,... bl ada anak.. kita dok upload pic anak je. Which is good.. dari ko upload gambar diri sendiri yang tak semestinya menutup aurat dengan sempurna, So.. baik kita upload gambar anak je. Tapi jangan banyak sgt kayh!! nanti orang meluat dengan kita. Nanti ada pulak yang cakap.. ahhhh budget ko sorang ada anak.. Haa.. bersederhanalah dalam sesuatu perkara.

Well said, lepas aku kurangkan dengan social media ni.... aku rasa best je main dengan Insyirah. Rasa macam setiap masa yang berlalu aku dengan dia sgt berkualiti. InshaAllah...bila dia dah mula bertateh ke ape ke.. nak totally reduce main hp je (except for business). So that dia takkan rasa terasing.

Plus... nak ubah diri sendiri menjadi hamba Allah yang lebih baik. Cara macam mana, bergantung pada diri sendiri. Tak mau lg biarkan diri ini semakin lalai. Takut hati ini lama2 semakin tertutup jika dibiarkan.

Ok dah!! Sama2 lah kita berubah k. Love u all yang membaca... =)

p/s: Udah2 la tanya pasal produk kak ton beauty umaira,umar dan catalys vco. I is tak larat nak jawab. Aku dah tak jual dah. Bukan sebab tak bagus produk2 ni.. bagus... cuma memang aku da stop since aku pregnant kan insyirah dulu dah. Harap faham ye.. akak2 makcik2 abang2 adik2...


InDaH HiDup iNi JiKa KiTa SenTiAsA PoSiTiF

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...