Thursday 29 August 2013

NEW CAR : Perlukah ??

Assalamualaikum dan Salam 22 Syawal


Haik?? Dah 22 Syawal dah ko. Gile cepat masa berlalu meninggalkan kita. Ye dak? Ada lagi 8 hari hokayh ko nak beraya sakan. Aku biasa2 je raya. Tidakla sekerap macam orang lain pg open house. Bukan apa, aku dah boring dah dengan mknn lemang, rendang, ketupat kuah kacang dan sebagainya la. Kalau jamu mee kari, laksa or heavy pny foods...I is telan everything. Hee...


Ok, back to the topic today. Sebenarnya topic ni aku dan cik suami were discussing pasal ni last 2 weeks.
Suddenly ktorang decide nak jual keta dia (gen2) dan keta aku (i10 edition 2012). So ktorang nak pakai 1 keta je. Why Why Why? Sebab aku tak keje tetap. Gaji aku based on working day semata-mata. So, gaji tak tetap monthly. Dari aku dok bazir gaji aku tetiap bulan bayar keta, so better aku jual. Sebab aku kan keje 1 bangunan dengan cik suami.

Currently my condition tak menggalakkan aku cari keje tetap (aku nak cari keje in technical field-kilang). So, kami decide biarlah sekarang ni pakai 1 keta je. Tak payah byk2 keta. Tapi kalau lepas aku dah sehat n dpt keje dalam field yang aku nak ni caner??? Dah cik suami nak naik ape g keje? Dia ckp naik motor je... Tapi aku a bit risau la kalau bwk2 motor ni walaupun dia dah teror bwk motor. Anything can happen kan???

Disebabkan gen2 cik suami dah habis bayar, so ingatkan boleh la tolak mahal skit dekat used car. Plan ktorang nak amek vios baru tue. Tetiba bila cik suami tny, dorg cuma nak amek 17k saja. Klu tgk dalam blog/forum...supposely about 25k. Aku pun x sure pasal tue. Jadinya plan nak tukar keta tue still 50-50.

Bila aku cite-cite dgn bapak aku pasal ni, dia ckp tak payah la jual keta aku. What for? If aku jual pun, aku kena tambah dlm  2 3 ribu jugak kan. Sebab keta baru setaun setgh. Lol!! So, bapak aku cakap bagi adik aku yang baru nak masuk UPM tuh. Biar dia yang bayar keta aku. Amboi una...kemain hek. Baru nak masuk U, dah pakai keta. Wa dulu pakai sem 3 tahu baru dapat. Tapi aku tau perasaan dia tu caner nak dpt keta tue. Masa time bapak aku nak bg kelisa kat aku dulu la... Dgn penuh pengharapan aku nak jugak kelisa tue. Bapak aku kejap ok, kejap tak bagi. Tapi, last2 bagi jugak. Ko jangan kata bapak aku bagi free-free je tahu...Aku bayar separuh monthly. TIme tue MARA bagi duit belanja tetiap bulan. Banyak pulak tue. Kira ok la kan? Hehe....

Semalam adik aku tny lagi jadi ke tidak aku ni nak beli keta. Tak sabar sgt la tuh nak pakai keta aku yang comel itu. Haha.... THen aku usulkan pada cik suami. Alih2...dia cakap macam ni....

"Abang rasa bagi je una pakai dah kalau kata abah nak bayar keta sayang. Kita pakai je gen2 abang ni. Tak payah nak tambah hutang apa lagi. Keta abg pun dah hbs bayar"

Aku??? Sentap jap hoi...Aku baru excited nak pakai keta baru. Walaupun gen2 husband is sangat2 sihat walafiat. Tapi takpela... Mengenangkan tak terbeban dgn hutang tue, aku rasa...emm..ok. Lagi byk duit blh smpn kan??

TAPI!!!! Malam tadi aku ikut cik suami konvoi ngan kawan dia pegi lepak minum kat Ramal Junction.
Kawan dia tue baru beli preve. Tetiba cik suami tny, kita beli preve nak? Dan aku??? Eh....kata tak mau beli keta.

Lagi satu, aku bukan nak tolak produk2 buatan malaysia macam proton...tp aku mmg tak suke design preve. Suprima pun sama. Nak wat caner kan. Dah aku rasa tak lawa. Biar la org lain cakap lawa pun. Pastu cik suami cakap,klu gtu kite beli inspira la nak?? Aku sentap lagi. Aku cakap tak mau!! Nak beli evo la. Kah kah kah..walaupun design nye hampir sama. Last2, cik suami cakap macam nie...

" Syg sebenarnya tak suka kan keta local??"

Dan aku,  hehe...gelak2...dan mengiyakan... Bukan kata aku ni kaya sgt nak pakai keta import je. Tapi aku sebagai yg pernah jadi Quality Officer, aku rasa keta import lagi berkualiti. Bukan takat paras rupa nya. Walaupun kereta tempatan dah upgrade jadi semakin baik, tapi hati ini masih tertutup kot. Mungkin sebab zaman2 pakai keta local utk family aku da lepas kot. HOI!!!! Belagak ko erk. Haha...takla..

Tapi macam aku cakap ngan cik suami la, masa dlu kalau g jakel, cari kain baju yg murah2 je semeter. Konon itu la yang plg lawa, Tapi still lawa aku rasa. Then bl bpk aku dah ajar beli kain kat jakel kat tingkat2 atas tue, kami dah tak tgk kain kat bwh2 eventho kain2 kat bwh pun cantik2 sbnrnya... So, ko tau tak apa perasaan tue sebenarnya?? Bukan kata byk duit. Sebab aku rasa ramai lagi byk duit + kaya dari family aku. Ramai sgt. Family aku baru 7 8 tahun ni je nak rasa senang. Sebab aku pnh merasa susah tue caner.

Orang lain yg lagi kaya tue, shopping siap semeter beribu2 ha kain. Kan????

Nak aku cite details ke mksd senang bagi aku nih?? Tak payah la... Ko faham2kan sendirik ok?

So, berbalik pada isu keta tadi, last2 aku cadangkan..ape kata cik suami just modified je keta tue makeup2 bagi lawa...tak perlu nak tukar keta baru. Sebab keta tue sehat sgt lagi pun. Then keta i10, aku bagi adik aku..so aku da blh menyimpan at least rm600 sebulan. Ye tak?? Blh la bayar hutang2 mara semua. Keh2..



So, inilah keta aku, yang inShaa Allah akan di pass kan kepada adik aku. Masih lagi dalam pertimbangan actually nak bagi ke tidak. AKu sayang hoi keta aku ni. First car with my own name ok. Kelisa dlu nama org lain. Comel kan?? Putih seperti dulu. Dalam aku tak letak minyak wangi apa pun. Sebab nak maintain bau keta baru yang masih lagi berbau eventho dah setaun lebih. I love this cute car so much... SOb sob sob..


Itu je aku nak citer. Pendapat korang? Wajar ke erk nak tukar baru? Or wajar ke nak bagi adik aku keta ni?? 

** InshaAllah next week nak cite 1 cite best. Kalau ada org baca blog aku ni...tgu k? Next Week!!!



InDaH HiDup iNi JiKa KiTa SenTiAsA PoSiTiF

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...