Monday 19 August 2013

NAK CERITA APA PASAL HARI RAYA????

Assalamualaikum wbt...

Tup tup...hari ni dah 12 syawal kan???

Ada yang dah habis puasa 6 dah??

Org lain dok sibuk citer pasal raya, aku just blogwalking saja. Actually terlalu lama nak tranfer pic yg ada sikit sgt ha... sbb this year beraya rumah mertua. So, sesi bergambar tidaklah sehavoc raya dgn family sendiri. Sebab family mertua tak interested pun nak begambo raya. Sadis tak??

Aku kerja sampai sehari sebelum raya. Dalam ofis hanya ada 5 orang je. Itu pun aku tengok2, kejap ada kejap takde. Dkt ofis cik suami dkt level 6 pun tinggal husband sorg je. MAKANYA..... cik suami kata dari kita tak buat apa2 kat ofis, jum keluar g shopping last minute raya. Kami keluar masa lunch hour. Berjalan-jalan ke WARTA Bangi, then ke PKNS Bangi dan seterusnya ke Metro Kajang. Yang jadi jauh berjalan nya sebab cik suami tidak berjumpa dgn sampin yang berkenan dihati.

Last2, nasibla terjumpa dkt metro kajang. Itupun cik suami dah risaukan condition aku yang banyak berjalan. Nak tak nak dia kena cari sampai dia jumpa. Bini nye ok aje kalau nak bawak bejalan lagi lama. Hee....

Ptg last puasa aku gerak kul 5 dr ofis terus balik Selayang. Balik umah mertua la. N sgt2 terkezut sbb MIL dah siap masak nasi impit NONA tue, rendang tok (ayam & daging).Maka kami berbuka puasa hanya dgn nasi + rendang2 itu. So malam tue aku tak buat apa pun. Lagipun MIL mmg tak bagi buat kerja. So aku just tengok tv jela. Heaven tak?? Ko jangan kata aku menantu pemalas hokeh...There is a reason y aku tak dibenarkan utk memasak or menolong dia. =)

Disebabkan ini pertama kali aku beraya tanpa family sendiri, malam tu aku menangis2 woo.... husband ajak makan aku tak nak makan. Bila ditanya, boleh aku ngamuk2 sambil nanges tak mau rendang tok yang color2 hitam tue. Mak dia masak tak macam mak aku masakla. Takde lontong, takde kuah kacang. Buruk betul perangai bini sorang. Aku rasa kalau takde sbb munasabah aku nanges time tue, mau laki aku marah aku balik. Nasib dia cakap macam ni je... " Syg jgn mcm ni. Makanla demi abg". Trus aku angguk2 then esk nye aku mkn jugakla walau tiada lontong dan kuah kacang. Huk2...~Nanges~

Disebabkan tiada pic dgn family in laws..ak tayang pic laki bini jela... Ini jela sekeping. Sadis kan??


Ini la pic kami suami isteri pertama kali beraya Aidilfitri bersama-sama. InshaAllah kalau diizinkan Allah, next year korang tgk aku/cik suami dukung anak pulak. Moga dimakbulkan doa ini. Aminn.

Tema kami hijau. Cik suami yang pilihkan. Aku cari yang mana match dgn color baju melayu dia je. Hari tue tak beraya mana pun. Just dengan family cik suami kat rumah. N aku je yang pakai tudung time ni. Yang lain MIL n SIL tak pakai tudung pun time ni. So, no family pic walau cik suami dah mtk dorg siap2 macam nak g bejalan walau ddk rumah pun.

So, sedikit pelik aku disitu sebab kalau family aku, kami lepas solat sunat aidilfitri..akan bergegas bersiap bukan utk makan, tapi bergegas bersiap nak cantik2, sbb nak sesi bersalaman n sesi bergambar. Tak kira belah abah or belah mama. Sama je. Yela..hari raya kan?? Cik suami cakap mmg family dia mcm ni. So aku agak terkjut. Takpela kan? Kena biasakan diri. Cuma aku akan tetap teruskan tradisi aku macam ni. Masa bersalaman pun tak duduk formal. Macam ayah mak duduk sebelah menyebelah kan. Then mak salam ayah dulu,baru anak2...so disini quite berbeza. Salam saja mana nak dulu. Hehehe... Tapi aku still kekalkan apa yang aku praktik kan. Salam PIL dlu... then salam cik suami. Syahdu salam cik suami. Rasa macam eh!! Banyaknye dosa syg dkt abg. Hehehe. **Gambar saat salam bersalaman tiada ye ats sbb2 yg aku ckp td. Hee....**

Ini pulak pic adik2 aku n along aku. Time ni dorg g beraya rumah mak sedara dekat mersing. Arghh..masa rindu mereka sgt hokayh!!!

Dari kiri : una (no.3), Tirah (4-bongsu), along


Itu gambar adik-beradik aku. Maklumla kami kan 4 beradik je. Early next year my along akan kawen pulok. =) .Family pic aku, aku try upload tak lepas2 ni. Nape ntah. So, takpayah upload la kan camtue?? Hee.

Aku balik Muadzam raya ke-3. Best giler hokayh rasa beraya dgn family sndri. Mak aku mmg tak masak lontong n kuah kacang semata-mata tunggu aku balik. Bila aku balik, mama masakkan lontong dan kuah kacang. Nyum2. Siap ada ketupat bagai. Aku tak reti anyam ketupat. Kerja aku just masukkan pulut dalam sarung ketupat je. Hehe..






Tengok! Tengok!! Tak ke best. Heaven tau. Mak aku anyam sendiri ketupat ni. Tapi nanti aku nak menuntut ilmu dgn adik dia. Sebab kalau belajar dgn mak aku, dia tak suke kita lambat2. Tgk kita terkial2, dia tinggal je n terus anyam ketupat laju2. Sedih tak? Hehe...

Itu saja la yang aku nak cite sal raya. My mom masak segala apa yg direquest. Sedap semuanya. Rendang pun dia masak sekali lagi utk anak dia ni. Hee... Suke okayh!!! N aku duduk je kat dapur tlg mama skit2 dlm sediakan bahan la. =)). Gaul2 kacau2 aku mtk tlg adik aku buat. Hee...

So, conclusion nya...ada la pro's n con's bl kita beraya dgn mertua ni. Cuma terima dgn hati terbuka sbb mana ada family sama gaya hidupnye kan?? Adik beradik sendiri pun macam-macam ragam. Inikan pulak family mertua. Ye dok???

Nanti nak cite sal benda lain pulak. Tak sabar aku nak up citer kames depan. Kenapa kames depan?? Tunggu ye kawan2... Eh.. ada ke yg membaca velog aku nih?? Perasan je lebih kan???

Till then...adios!!!

InDaH HiDup iNi JiKa KiTa SenTiAsA PoSiTiF

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...