Tuesday 2 April 2013

~KISAH IKAN~

Hari ni aku nak cite pasal ikan yang aku bela lam aquarium since awal bulan January diz year.

Actually cik suami and aku beli 8 ekor jenis ikan.
(Sorry, no pic as masa tue aku bukan blogger lagi pun. So xla amek pic banyak2 kan. Hehe..)

So yg 6 ekor semuanya color macam ikan emas. Memula cik suami nak beli ikan gapi. Tapi aku ckp,
ikan nie payah nak bela. Salah sikit air mst mati. **adik aku penah bela dulu. huuu.

Lepas tue beli ikan ala2 ikan bandaraya. Tapi size dia kecik je. Sbb cik suami geli nak beli ikan bandaraya.
Aku pun ikut kan jela. Sbb dia bayar ikan, bini dia yang beli aquarium nye. Haih...

Lepas beberapa bulan (eceh!!padahal baru bp bulan), sekor sekor mati. Sedih tau. Sbb bila ikan lain2 jenis nie, kadang yang sekor nie pg gaduh yg bukan sama jenis, So yg sekor lg lemah, matila... cenggitula..

Sampai la da tinggal sekor, aku biar lama2. Spesies bandaraya tue la. Aku jarang bg makan. Sekali sehari je sbb nye da tgl sekor kan. Pastue mmg aku x cuci air dia. Dah x napak kotor pun. So perhatian pun xla byk kat dia. Sbb dia x comel. Haha.

Bagi makan pun bukak cermin atas,tuang je... sampai la hari ni, aku nak bg makan, sekali aku focus kan mata aku nie, SubhanAllah.... jentik2!!!! ---sekali lg aku lupa nak snap. Sbb trus aku angkat aquarium tue nak cuci.

Ye!!! Aku da jadi penternak jentik2 pulak. Sgt byk ok... Isau aku. Terus tuang air masuk toilet bowl.. Flush!!

Padan muke ko jentik2!!! mati kau aku flush. Cuci2 terus dengan batu dengan hiasan katak semua. So inila hasilnya.
Sebab tinggal sekor senang aku letak lam mug yg xguna nie je.

Nie la batu batan ngn aquarium kecik tue.

Tunggu semua kering, then baru aku letak semula. Batu tue letak separuh jela. Malas letak banyak. Dah tinggal sekor je kan. So itula kisah cite ikan. Nak tunggu yg ni mati baru nak beli yg lain. Sbb yg nie boleh tahan ganas nye. =)
InDaH HiDup iNi JiKa KiTa SenTiAsA PoSiTiF

2 comments:

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

jentik2 kalau flush lam jamban, dia mati ek? bukan dia lagi happy ke sbb dapat pergi kolam besar.. hehee

Nurul syuhairah Anuar said...

la ye ke yana? hehe....
xtaula plak syuha.... nti tgk smula. isau jgk ni.. pdhal dah dok tgkt 9 dah ni. kna pantau hbs ni. bhy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...