Wednesday 30 November 2016

REZEKI


Assalamualaikum....

Few months dah tak update blog kan??? Banyak benda nak cerita..pasal cake..pasal life... tak tahu mana nak cerita. HUhuu

Ok la hari ni kite cite pasal rezeki eyh??? Rezeki tue datang dalam pelbagai cara. Ada rezeki kebahagiaan, rezeki untuk terbuka hati untuk menjadi hamba yang taat pada Pencipta nye iaitu Allah SWT. Ada rezeki zuriat yang ramai...rezeki kesihatan yang baik, rezeki kecukupan hidup... banyak!!!

Sekarang ni... lepas dah 2 tahun lbh merasa tidak pernah rasa tak cukup.. maksudnya aku sentiasa rasa cukup segalanya... tapi Allah jentik sikit dengan dugaan ditarik rezeki anak kedua a.k.a ketiga la sebab this is my 3rd pregnancy. Tapi Allah bagi rezeki aku kekuatan yang tak pernah aku jangka aku akan menerima seredhanya dengan pergi nya anak dalam kandungan. Kemudian Allah duga dengan business husband down.... kewangan slow2 makin perlu di sekat sekat perbelanjaan. Tapi Allah jentik supaya kita sentiasa ingat akan Dia. Bukan la bermaksud kite ni melupakanNya terus... tp mungkin saat2 diberi rezeki yang melimpah ruah ada kelalaian yang tidak kita sedari yang telah kita lakukan.

Tapi disebalik yang terjadi kita perlu bersyukur...Allah baru jentik kite dgn itu.... supaya kita tidak terus terleka. Allah tak terus menduga kita sebagaimana yang pernah aku lalui sebelum2 ini (awal2 perkahwinan)..

Saat kita rasa kesedihan.. Allah tunjuk pada kita ada lagi yang lagi teruk keadaan nya yang diduga. Terlalu banyak berita buruk untuk aku dengar dan terima. Makcik aku...adik mama... disahkan mengidap kanser tisu (not so sure apa nama dia)... yang mana di beri pilihan untuk buang terus kanser itu ataupun buat kimoterapi. Kanser tue pulak dekat mata. Allah... Hanya Engkau sahaja yang mengetahui betapa berat nya untuk mak ja hadapi semua itu. Kuatkanlah hatinya.

Terlalu banyak perkara buruk yang terjadi..mungkin untuk buat kite sedar dari terus terleka akan nikmat yang Allah bagi. Atau mungkin untuk kita sedar, akan balasan dosa2 yang telah kita lakukan saat lalu. Allah sahaja yang Mengetahui segala galanya. Bukan untuk orang lain....tetapi untuk diri sendiri untuk sentiasa berasa khilaf dan rendah diri akan kenikmatan yang diberi..

Sungguh... untuk berasa kuat....compare kan lah diri kite dgn org yang melalui lebih teruk dari ape yang kita rasa. Jangan...jangan sekali kali kita compare kan diri kita dgn melihat mereka yang lagi atas dr kite. Jadikan org yg diatas sebagai sumber inspirasi untuk kite mncari rezeki yang lebih baik dan untuk menjadi hamba Allah yang sentiasa taat dan soleh/solehah....

Till then.... bye.
InDaH HiDup iNi JiKa KiTa SenTiAsA PoSiTiF

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...