Sunday 23 November 2014

NEW LIFE: KEHIDUPAN SELEPAS BERSALIN DAN BERPANTANG (PART 2)


Sape nak lempang aku? Anak dah 9 bulan hoi!!!! Ko baru nak citer part 2 cite beranak ko? Agagaga...

Maaf lerr... Aku takde mood nak cite selepas part 1 tue. kakakakka

Ok.. last masa part 1, aku g hospital putrajaya kan??

Ok.. sementara pengalaman pertama masih lagi fresh.. ak citer . Bahahahahhaa

Sesampai nye aku kat hospital putrajaya...cik suami drop aje dpn hospital bersalin tu.. masuk2 register.. tak ramai pun. Ada 3 org temasuk aku time tue. Masuk2, pasang benda alah keliling perut tue.. dgr heartbeat baby, time tue pun aku rasa sakitnye Ya Allah......

So tibelah masa seluk menyeluk kan. Orang sebelah kena doktor pelatih... tp dipantau oleh doktor pakar la kot. Mungkin itu kali pertama. Nasib baik orang sebelah dah kena doktor pelatih. Kena kat aku, doktor pakar. Alhamdulillah. Tapi kalau kena ngan doktor pelatih, mmg aku tak bagi la. Anak first kot. Hehe... ( Konon tak mau kan... ko baca jap lagi yg bawah2 ni eh).

Doc cek2...ok 2cm. Ok la. Sebab air ketuban tak pecah.. darah pun tak banyak keluar kan. Tapi bila dah sudah tue, ada nurse cakap dgn aku.. (bagi aku mcm polite je dia cakap, but at the same time.. rasa mcm nak tampar pun ada. Orang tgh sakit kot)

Nurse: Puan... ward kite penuh . So kalau puan nak balik dulu, boleh la balik dlu. Sebab selalu kalau anak sulung, baru 2 cm.. lambat lagi nak bukak smp 10. Kadang2 smp sehari. Ataupun kita bagi puan pilihan, kalau puan nak ke kajang, kita akan hantar kan puan by ambulance. Tapi kalau serdang, puan kena pergi sendiri.

Aku: (speechless). Aku tak tau nak cakap ape time tue.

Then... doc panggil masuk bilik untuk scan baby dah besar bp kg etc etc. Tp before settle semua, aku tanya doc.. ape suggestiion dia.

Doc cadang kan aku untuk pergi mana yang terbaik. Tapi kalau g serdang, jgn inform serdang yang putrajaya bagi alasan ward penuh. Haihhhh... Pelik la aku. Tapi system putrajaya macam tue.. ward kat putrajaya kan lain sket. More privacy I think. Doc cume ckp yg surface ape ntah aku pny ni.. takat 2 cm ni.. doc tak jamin akan amek masa lama utk aku bersalin. So aku terima apa yang doc ckp.

Ms tue aku cakap dgn cik suami... jom kite g serdang la. Sebab kerapa sgt la dah hai sakit aku ni.

Otw g serdang.. aku minum air selusuh yang mak aku bekalkan. Well.. aku tak nak minum banyak. Sebab aku takut n x sure.. aku ni dah tahap contraction teruk ke.. Kekekeke... Kang minum awl2 tak terbukak pulak kang...

Sampai serdang, dlm 530 kot... aku pergi register. Sekali lagi cik suami tgl kan aku sendiri g register sebab dia nak parking. Sampai2.. ha.. part ni ak nyampah kalau goment ni... aku tgh sakit kot.. dia pegi settle kan org yang nak bawak keluar bini dia yang dah bersalin. Nape la tak pentingkan aku dlu. Aiyooooo..... sakit2 ku tahan kan lagi. Bila orang tue dah settle, baru dia tgk buku merah aku.

Staff: Puan ddk putrajaya, kenapa tak pegi putrajaya?

Aku: Saya dah pegi..tp ward penuh. Dorg sowh datang sini.

Staff: Hmm... kat sini pun penuh jugak puan. (nada annoying)

Aku: Takpelah penuh penuh la. Saya tunggu. (Geram lak aku.Nasib cik suami takde je)

Habis register.. cik suami dtg. Then duduk jap kat kusi menunggu.. nama aku kena panggil. Mcm kat putrajaya.. sama je. Letak benda alah tue kat perut. Baring... doc (pelatih) datang cek. Lelaki n pmpn. Tapi perempuan yang seluk la. Ok... 3 cm. (dalam hati ok good... naek keta dr hsptl putrajaya ke serdang da bukak 3cm)...

Lepas tue.. sakit nye ya Ampun.. air ketuban pecah..(aku mcm terkjut sebenarnye air ketuban tue rasa pecah macam mana..bila dah rasa sendiri baru ku tahu.. splash!!!! ahahha)...

By the time air ketuban pecah.. aku inform nurse, nurse bagi baju utk tukar.. (ok... masa ni aku lupe.. aku solat asar dlu ke..atau air ketuban pecah baru solat asar..seriously tak ingat. haha....)

tapi yang aku ingat, aku selalu ingat mak aku pesan.. selagi sakit bersalin tue ko boleh tahan .. walau sakit mana pun.. ko rasa ko boleh solat.. ko solat... masa tue aku ckp dgn nurse...

Nurse...sy nak solat..sy tak solat lagi... N nurse bagi aku solat. Tapi...tempat solat dorang jauh la bagi aku yang sakit nak bersalin ni nak menapak. Hahaha.... Solat dalam duduk.. tiap kali sakit tue dtg.. aku slow kan pergerakan. Well... aku rasa.. sebab kite nak berhadapan dgn maut untuk lahirkan anak. Jadi ape yang kite boleh buat hujung2 nyawa masa tue, kite perlu buat.

Ok... lepas tue aku da tukar katil. Sebab dah basahkan kena air ketuban. tapi aku tengok masa tue... semua tak jerit kuat. So... sakit2 aku tue... aku berzikir jela. Itu yang terbaik kan. Tapi last2 aku panggil nurse. Aku ckp sakit sgt ni nurse. Doc cek.. 3cm lagi... sejam dah kot 3 cm lg time tue. Tapi sakit nye tak tertahan tahan. Nurse tanya aku nak amek ubat tahan sakit tak..? Aku iyekan je la. Sebab ingatkan hilang sakit tue. Hehehehe....

Lepas da cucuk tue, baru nurse cakap..

Puan... ubat ni tak hilangkan sakit sangat ye. Ubat ni hanya buat puan mengantuk.

Aku: ha????? hmm.. ok

Lepas dari tue.. sakit benar aku rasa.. then aku terlelap..then aku terjaga sbb contraction kuat.. Aku tak tau kul bp ms tue.. tp last2 aku jerit.

Aku: NURSE!!!! DOCTOR!!!!! saya nak terberak ni. Nak terberak sangat ni.

Doc datang terus, seluk... then.....

Doc: FULL FULL FULL... tolak ke labor room skrg. 

Masa tue ak tgk jam kul 8... Otw g labor room aku byk kali cakap..nurse... nurse...suami sy suami sy.

Itu je aku ingat. Cik SUAMI!!!

Masuk, sakit.. aku teran2 nurse puji ok cara teran..cuma nafas pendek. Sampai kena masuk air sbb aku dah lembik. Aku teran lagi... dgn cik suami dok cakap lagi.. sikit lagi sikit lagi..stress dah aku. Aku siap tutup mulut dia nak bagi senyap. Hahha... Sempat la aku tgk nurse and doc gelak aku buat camtue..

Last2 aku dengar nurse cakap dgn aku..

Nurse: Puan..sikit lagi. kalau tak kite terpaksa vacuum..

Cik suami bg smgt utk aku... sbb tak nak anak kena vacuum...

Nurse pun last2 dia tarik tangan aku.. pegang kepala baby yang dah nak keluar tapi asek masuk keluar masuk keluar. Kakakkaa..


Memula doc tak mau gunting.. tapi sebab risau baby lemas...and aku plak dah lemah... gunting skit and aku semangat semula lepas dah rasa rambut baby time tue. Push2  alhamdulillah....keluarlah Safra Insyirah Binti Isa...

ZCume time jahit tue lama la kan. Sebab doc yang jahit tue.. suke benar menjahit. Alhamdulillah.. jhaitannye ok...n cantik. Well..org kata compare dgn putrajaya,,serdang mmg jahit cantik kan. Ahahahha...

Itu jelah citenye. Lama sgt nak boleh ke karang kang cite bersalin ni. Insyirah pun da melasak hoi skrg. hehe..

ape2 pun...alhamdulillah... kejap je sakit nye. Maksud aku sakit yang teramat tue kejap je.. tak smp 3 jam pun. Moga2 anak seterusnye pun macam tue kan. InshaAllah


InDaH HiDup iNi JiKa KiTa SenTiAsA PoSiTiF

2 comments:

sun said...

Part 3 bila?

Nurul syuhairah Anuar said...

sun... part 3 takdela.heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...