Tuesday 22 October 2013

MASAK-MASAK DI MALAM HARI


Assalamualaikum wbt dan Selamat hari Selasa...

Udah Selasa. Yeay!!! Esk pg check up + nak scan baby dalam perut ni baby boy ke baby girl. Baby tak mau malu2 dgn mama n babah nanti k? Heee

Ok.. nak cite pasal masak-masak di malam hari.

Alkisahnya pas balik keje semalam, terus aku landing atas katil. Dah kata landing kan... mau nye tak terlelap mata ni kan? Cik suami kejut utk solat maghrib, pastu kesudahannya lepas je solat maghrib, kami sama-sama tdo. Cik suami sia ckp lg before lelap... " Kite start masak pukul 9 k " Pastue tdo...

Alih-alih ko tahu ktorang bangun pukul brapa? Pukul 12 malam hokayh!! Aku ni... mamai2... pk tak solat isyak lg... tak masak lg... tapi dalam hati 50-50 la nak masak ke idak. Sebab dah tgh mlm kan.

Tapi sebab dah tekad sgt dr ptg smlm aku nak masak tomyam.... Aku bangun, solat n terus masuk dapur. Lagi 1 yg jadi nak masak jugak sbb aku dah keluarkan lauk. Karang tak brapa elok pulak la kan keluar masuk fridge lauk tu. Hilang kesegarannya.

So, misi potong memotong ayam, sotong n sayur2 aku buat dengan cepat. Nasik aku suruh husband masak nasik 1 pot je. Sbb takut nanti membazir pulakkan klu masak byk2.

Cebur, campak kacau segala ramuan... maka terhasill lah....





Tom yam hentam saja.

Tak la rasa macam tom yam kedai. Tapi ini aku ingt2 lupa resipi mak aku. Ini namanya tom yam kampung hokayh. Kot ada kaki ayam pergh!!! Sedapnya. Selalu nya tomyam ni aku match kan dengan ikan goreng as penambah selera. Tapi itula kan.... Ikan dah habis. Tgl ayam daging sotong n lala. 

Dah pukul 1230 mlm baru start memasak, ko rajin ke nak goreng ayam pulak? So, aku rasa lengkap dah kot segala yang diperlukan dalam tomyam ni. Sayur n lauk2. Ko tgk tomyam aku..... byk tu kobis bunga.  Sebab aku sgt suke makan sayur2 dalam tomyam macam ni. Heee

Note: Nasik 1 pot tue tak cukup utk aku laki bini. Sebab kesian dkt cik suami, aku amek skit sgt nasik lebih kan sayur2 dalam pinggan aku. Sanggup rasa tak cukup sebab nak bg suami kenyang. Isteri mithali tak aku? **Ok... korang boleh muntah sekarang. hehe....

InDaH HiDup iNi JiKa KiTa SenTiAsA PoSiTiF

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...