Friday 19 April 2013

~RASUAH~

As salam....

Salam jumaat penghulu segala hari atau adakah aku xkan appreciate jumaat lg selepas ini sbb perlu bekerja pada hari sabtu? APakah?:?? jeng jeng jeng ( nti aku cite sal interview aku).

N apekehal aku nak cite pasal rasuah nie? Sbb kat tv3 skrg nie ngah showing movie indon pasal rasuah. Pasal mak bapak bagi rasuah kat cikgu utk naikkan markah anak2 dorg. Eh?? I was wondering, kat Malaysia ni ada ke mak bapak mcm tue. Memang x bermaruah langsung kan?

Ok..cite pasal rasuah. Sebagai pengalaman aku la kan pernah kerja setaun setengah, aku dapat tgk berbagai jenis rasuah babe di alam pekerjaan ni. Habes acaner aku nak keje ngn org cina nie kalau dorg lebih praktikkan rasuah? Ko cakap ko cakap?

Rasuah nie bukan takat bagi duit je. Macam2 bentuk rasuah. Macam iklan kat tv tue. *tp aku rasa da xde kot iklan tue skrg.

Contoh. Apa yang aku pernah rasa.

Company A as a supplier.
Company B as a customer.

Situation:

B call A. Sbb nak complain banyak kali dah berlaku masalah kualiti barang. B nak datang premis A nak tgk acaner la A buat barang smp byk sgt la masalahnya kan. Bila B dtg, A da tunjuk habis baik da proses syarikat dorg ni. Lepas abis discuss, kata sepakat dicapai. A tgk duit lam dompet. Ok. Jum kita g mkn pizza / steamboat/ starbucks etc. Lalu A dan B jum pegi la menikmati hidangan yang mahal lg lazat. So kata sepakat yang xla sepatutnya dipersetujui sgt oleh B, diterima jugak sbb B dah kenyang perut. Balik ofis, A pun tulis claim form nak claim apa yang dia blanje td.

Sebulan dua bulan pun berlalu,

Tetiba B call lagi. Masalah yang sama berlaku lagi. Dan A berkeras menyatakan yang B dah setuju dgn cara yang dah persetujui berbulan yang lalu.


Pengajaran:

Korang nampak tak? Takde faedah nye bagi rasuah. Akhirnya orang yg terima rasuah tetap je dengan keputusan di syarikat mereka. Alih2 company A jgk la buat benda yang sama merasuah lagi dan lagi. Yang lagi sedih orang melayu jugak yg buat cam tue. Cina klu involve skali meeting tue, haa..skali la.. India pun.

Alhamdulillah... aku tiap kali jadi mcm ni, aku memang pas meeting2, aku bodo je balik. Xmau aku terlibat. Dosa besar woo rasuah tue. Memula aku confuse dgn situasi ni. Yelah. Aku pun bukan la tau segala macam bab2 agama. So, bila ketahui asas2 agama, kita akan nak tahu perkara yang mendalam lagi kan. So pada korang korang yang baca blog aku ni, jgnla terlibat. Kadang vendor2 ni saja je konon "eh u ambil la ni. I bagi hadiah sbb hari ni I dah dpt byk order" " Eh jum la makan2 jap..lunch before ko balik office ko. Alah yg ni kira halal halal je la kan."  Something like that. Ohh...jgn buat ye jgn ambil jugak. Macam gambar nie.


sumber: google


Korang googling sendiri la contoh2 yang berkaitan. Aku tulis tue apa yg aku nampak depan mata je.


Sekian.. **ini dipanggil usrah hari jumaat. Moga aku dapat praktik tetiap minggu sekadar perkongsian kita bersama**



InDaH HiDup iNi JiKa KiTa SenTiAsA PoSiTiF

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...